Binnenkort verschijnt de eerste editie van Trots op Veno. Veel ondernemers uit Vollenhove en Sint Jansklooster presenteren zich in dit magazine. De Tekstkenner schrijft een groot deel van de artikelen. Ook presenteert Erik Driessen zijn tekstbureau van de brede regio rondom Steenwijk, Meppel, Emmeloord en Zwolle in het blad. Lees hieronder alvast het interview met Erik.

“Profvoetballer of journalist”, schreef Erik Driessen als toekomstige beroepen op zijn CITO-toets. De tweede keuze bleek verreweg het meest realistisch. Als De Tekstkenner werkt de geboren Genemuidenaar ondertussen meer dan tien jaar vanuit Sint Jansklooster. Naast journalistieke opdrachtgevers schrijft hij als copywriter en tekstschrijver voor bedrijven, organisaties en overheden in deze regio. Een kennismakingsgesprek in vijfhonderd woorden.

[tekst]

Hoe komt een Genemuidenaar in Sint Jansklooster terecht?

“Dankzij Funda. We zagen een leuke woning aan de Kloosterweg en bekeken die tijdens een Open Huizenroute. De rest is geschiedenis. Ondertussen zijn we meer dan tien jaar verder en ondanks dat ik nog steeds veel op de pont sta, woon ik met veel plezier in Sint Jansklooster. Het is een leuk dorp waar veel gebeurt en de omgeving behoort natuurlijk tot de mooiste van Nederland.”

Je werkt al 25 jaar in de journalistiek. Wat heb je allemaal gedaan?

“Eigenlijk alles tussen nieuwsjournalistiek en copywriting en reclameteksten. Eerst schreef ik veel voor ANP en Algemeen Dagblad. Daarna was ik bedrijfsjournalist bij een groot waterschap in Amsterdam, chef-redactie bij Brugmedia en copywriter bij een reclamebureau in Harderwijk. Middenin de crisis begon ik voor mezelf. En daar heb ik nooit spijt van gehad.”

Wat zijn je opdrachtgevers?

“Ik schrijf veel voor MarketingOost, de organisatie die bijvoorbeeld Weerribben-Wieden en het Vechtdal onder de aandacht van toeristen brengt. Andere opdrachtgevers zijn gemeenten, bouwbedrijven, ingenieursbureaus, makelaars en middenstanders in de regio Zwolle, Kampen, Meppel, Noordoostpolder en Steenwijk. Daarnaast schrijf ik voor tijdschriften, websites en reclamebureaus. ‘Huisjournalist van De Wieden’, heb ik ook wel eens gehoord.”

Waarvoor kloppen bedrijven bij je aan?

“Voor alles tussen twee woorden op een visitekaartje tot jubileumboeken voor bedrijven. Bekend is ook wel Tranen op het Land voor Waterschap Zuiderzeeland. Dat boek over Zeeuwen die na de Watersnoodramp naar de Noordoostpolder verhuisden, kreeg veel landelijke aandacht. Verder noem ik mezelf wel eens ‘mediamakelaar’: ik help bedrijven in de regio Zwolle bij de zoektocht naar publiciteit.”

Waarom moeten bedrijven jou inhuren en niet zelf in de pen klimmen?

“Als een bedrijf gaat verbouwen, pakt de directeur ook niet de hamer. Veel ondernemers schrijven zelf teksten voor websites, magazines of reclamebrochures en die zijn niet altijd even professioneel. Vermoedelijk doen ze ook een dag over een tekst waar ik misschien een uur mee bezig ben. Schakel je De Tekstkenner in dan ben je uiteindelijk goedkoper uit en krijg je een betere en meer professionele tekst. Vaak hoor ik dat opdrachtgevers daar extra omzet of nieuwe klanten aan overhouden.”

Het werd dus journalist en geen profvoetballer. Nooit spijt van gehad?

“Als kind ben je nog niet zo realistisch: voor profvoetballer had ik natuurlijk veel te weinig talent. Bovendien verveelt het schrijven me na 25 jaar nog steeds niet. Ik vind het nog steeds mooi om teksten terug te zien in kranten of websites. En het leuke van het vak is dat geen dag hetzelfde is en je ontzettend veel mensen leert kennen.”